پولیپ رحم

منظور از پولیپ رحم ، توده ‎ای است که در هر نقطه ای از رحم می تواند رشد می‎ کند و در حقیقت نوعی تومور خوش خیم است.

البته از آن جا که ظاهر پولیپ‌ها مشابه برخی علائم سرطان است ، پزشک متخصص می بایست نسبت به آزمایش و تست آن اقدام کند تا از سرطانی نبودن آن اطمینان یابد.

چه افرادی مستعد ابتلا به پولیپ رحم هستند ؟

• خانم هایی که در دهه‌ ۴۰ الی ۵۰ سالگی به سر می برند.
  • زنانی که بیش از یک مرتبه زایمان داشته اند.
  • بانوانی که سطح استروژن آن ها بالا است.

توجه داشته باشید که سطح استروژن در خانم های باردار ، بالا است ؛ از این رو بانوان باردار در معرض ابتلا به پوليپ رحم قرار دارند.

ظاهر پولیپ رحم

ظاهر پولیپ ها با یکدیگر متفاوت است و رنگ های مختلفی دارند.

پولیپ‌ رحم ممکن است به صورت واحد یا چندتایی رشد نماید ؛ سایز این پولیپ ها با هم متفاوت بوده و غالبا حدود ۱ الی ۲ سانتی متر می باشند.

طیف رنگ پولیپ های رحم از خاکستری متمایل به سفید تا قرمز روشن یا بنفش ، متغیر است.

دلایل ابتلا به پوليپ رحم

تاکنون دلیل خاصی برای ابتلا به پوليپ رحم ، مشخص نشده است ، اما واکنش غیرعادی بدن نسبت به استروژن یکی از اصلی ترین علل بروز این بیماری می باشد.

پولیپ رحم

از دیگر علل پوليپ رحم ، می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• افزایش سطح استروژن
  • انسداد رگ های خونی
  • وجود التهاب در گردن رحم ، واژن یا خود رحم

علائم پولیپ رحم

• خونریزی شدید در سیکل قاعدگی
  • بروز ترشحات بد بو از واژن
  • خونریزی پس از شستشوی واژن
  • خونریزی پس از مقاربت جنسی
  • خونریزی پس از یائسگی
  • لکه بینی از یک دوره قاعدگی تا دوره بعدی

باید توجه داشت که در برخی موارد ، ممکن است فرد مبتلا به  پوليپ رحم با هیچ یک از علائم فوق مواجه نگردد.

درمان پولیپ رحم

در صورتی که در اثر وجود پولیپ ، فرد متحمل هیچ گونه درد یا ناراحتی نگردد ؛ ممکن است درمان آن ضرورتی نداشته باشد ، البته فرد باید حتما تحت نظر پزشک قرار ‌گیرد.

اما به طور کلی از آن جا که اکثر پولیپ های رحم خوشخیم هستند ؛ پوليپ رحم می تواند از طریق جراحی برداشته شود.

لازم به ذکر است که در برخی موارد ممکن است پولیپ ها طی دوره قاعدگی یا مقاربت جنسی ، به خودی خود از رحم جدا شوند.

در کل ، پولیپ به لحاظ سرطانی بودن نیز باید مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد ؛ چرا که در صورت سرطانی بودن می بایست درمان های بیشتری بر روی آن صورت پذیرد.

فرآیند بهبودی پس از جراحی پولیپ رحم

لازم به ذکر است که بعد از جراحی پوليپ رحم ، بیمار می تواند همان روز ترخیص شده و به خانه باز گردد.

زمانی که پولیپ ها برداشته می شوند ، فرد ممکن است کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشد.

برای تسکین درد می توان از داروهای مسکن استفاده کرد.

به توصیه متخصصین ، افراد می بایست حداقل تا ۷۲ ساعت پس از عمل خارج کردن پولیپ ، از رابطه جنسی اجتناب نمایند.

اکثر افردای که جراحی پوليپ رحم را انجام داده اند ، نسبت به این جراحی دیدگاه مثبتی دارند ؛ چرا که پولیپ پس از عمل بر نخواهد گشت.

البته توجه داشته باشید که پزشک متخصص جهت اطمینان از عدم بازگشت مجدد پولیپ ، انجام سالیانه آزمایش لگن خاصره را درخواست می نماید.

Call Now Buttonتماس با دکتر